Container Icon

:::Itu suatu tanda :::

Ini kisah 3 bulan lepas tapi masih segar di ingatan :


Ayah Aji : keje ok? ada elaun?

Wedok : ok..biasa2 je yah..

Ayah Aji : bla...bla...pot..pet..bla..abang tu bla..bla..
ade ke patut bla..bla..bla..bla..pot..pet..itu ini begitu begini..

Wedok : oo..biase la yah..(senyum sikit-sikit, berani la senyum lebar2, kene sekolah baru tau =) )

Ayah Aji : Yela, mana boleh blaa..blaa..pot..pet..itu kan bla...blaa...

Wedok : hurm.. ( sabar ye cik Hati, bertahan kesian kat 'ayah' nak cakap )

Ayah Aji : adik pula bla..bla..pot..pet...pot..pet..dia tu kan bla..bla..bla..

wedok : ok, sekarang dah masuk watak kedua..(dalam ati je la)



Khutbah luahan rasa masih diteruskan di pagi hari..

Intipati pokok persoalan yang sama diulang siar dalam perjalanan ke kampung..

Sekali lagi buletin 1 tengah hari dialog yang sama berkisar tapi reaksi dah sedikit berbeza situasi perjalanan dari kampung ke rumah..

Ulangan sekali lagi dari rumah ke bandar, kali ni ada pertambahan telinga kerana Mak Jah dah balik sekolah..jadi wedok diam je cuma dalam hati, "Ya Allah berikanlah aku kesabaran"...

Sekali lagi DJ Ayah Aji bersuara mengenai pokok yang sama ketika menunggu Mak Jah berurusan bersama pembekal barang keperluan sekolah beliau..


Tiba-tiba ada suara, "Yah, what's the point are you saying it to me over and over again because I was not them..bla..bla..pot.pet..,"..('wey encek Lut sudah la tu', sound cik Hati) Ya akhirnya wedok bersuara..huhuhu..


"Ayah bukan apa, sejak dah tua ni ayah tak suka bila ayah cakap anak-anak menjawab..dengan akak ayah garang dulu sebab you are my eldest one and I want you to be a role model"..

(Nah, ambik setepek cik Tie..! ni salah abg Lut la ni sebok nak gak menjawab! kan dah jadi lain)


Hujung minggu lepas :




"Hari tu ayah bla...bla...bla..bla...pastu me cakap la bla..bla..bla..bla...bla.. dia balas kata bla...bla..bla..bla..", luah si anak saudara...

Mak saudara, "Wah ok la tu..maksudanya ayah, dia suka bercakap dengan Tie lepas mak..ayah tu kan jenis orang yang bercakap dengan orang yang dia selesa je..Maksudnya Tie boleh dengar dan Tie dah tak menjawab"...

Ting..Ting..
erkk...betul juga tu..ayah, dia bercakap dengan orang yang dia selesa sahaja dan saya juga sudah ada sedikit perubahan iaitu saya mampu bertahan untuk tidak memprovok beliau seperti beberapa tahun dulu..

Pa'man menyambung, "Kau patut bersyukur sebab ayah kau masih nak bercakap (meluah perasaan) , bila dia boleh bercakap tu tanda dia sihat la tu"...

Sekali lagi ting..! Ting..!

Perbualan anak saudara bersama pakcik dan makciknya tamat pada jam 4.30 pagi..hehehe..

Maksu panggil CT,
Cik Ros panggil Anje,
Mak Enon panggil Bila,
Mak Nor panggil Nabila kadang-kadang Nak..

Selamat mak ada empat orang adik lelaki je, kalau lapan dan lapan-lapan makcik punya panggilan tersendiri untuk saya..macam mana la agaknya..
Tapi saya tak kisah.. Ct ke Anje ke Bila ke Nabila ke, saya ok je..asal bukan meow..suutt..suut.. (O, saya tak tau nak eja bunyi panggil kucing datang)

Adoi..dah ke Batu Caves pula saya ni..
Ok..

Sebenarnya saya nak taip yang saya berterima kasih kepada Mak Usu kerana dia berjaya membawa saya berfikir sesuatu yang lain iaitu :


1) Ayah Aji selesa bercakap dengan saya

2) Ayah Aji garang sebab dia nak saya jadi beruang orang, jadi contoh bagi adik-adik (sayu hati bila ingat)

3) Semua ibu bapa mahu yang terbaik untuk anak-anak mereka

4) Ayah Aji nak beritahu wedoknya akan tanggungjawab dia sebagai anak sulung walau secara indirect

5) Wedok dah mula kenal erti sabar ( tak la macam dulu, Ayah Aji baru keluar sepatah, wedok keluarkan 44 patah )

6) Wedok terharu sebab Ayah Aji pun sayang wedok sama macam lanang-lanangnya (apakah! mesti la ayah sayang anak, masuk air ke =) )


Dalam kulit kacang, Wedok syukur sebab hubungan dengan Ayah Aji dah semakin baik..
Alhamdulillah..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

  1. awww.. :)
    anyway, how's ur father's health?

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..He's ok now..
    rancak berkebun Hj Malik tu.. =)

    ReplyDelete