Container Icon

~Fun..Fun..with English~

Apabila penggunaan perkataan itu berpusing, otak juga boleh berpaling..

Apabila perkataan dieja

sweat ~ sweet


report ~ rapport


religion ~ region


patient ~ pation


heir ~ hair


bond ~ bone


ya..dan perkataan yang dieja itu berada dalam kedudukan yang SALAH maka maksud sesuatu ayat itu turut berubah..

Contoh :

I am sweeting because of the hot weather.

Would you like to have some sweats? (errhh..yuckie!)


Itu tidak menyentuh soal tatabahasanya (grammar) atau sebutannya (pronunciation) lagi.. ya, yang ini pun masih ramai yang keliru dan terkaku lagi terbeku..
Perkataan 'pronunciation' yang sering dieja menjadi 'pronounciation'...grrrr...

'Pronoun' adalah ahli keluarga kata nama yang bermaksud kata ganti nama..

'Pronounce' pula merupakan ahli keluarga kata kerja..

Keluarga Haji Aziz tidak sama sifatnya dengan keluarga Nyonya Apong..

Aduss..terbebel pula di situ.. :)


Bila sentuh bab sebutan lagi la meruntun jiwa ini.. Berbulu rasanya telinga, hati meronta-ronta dan bibir terkumat-kamit mahu membetulkan tapi saya jenis yang tengok siapa sasaran itu, tengok juga keadaan.. Yela kalau dalam keadaan yang seperti gunung berapi tengah meletup kebaabooom tu, takkan la saya tergedik-gedik nak membetulkan..Memang nak kena la tu...



Perkataan 'correct' dan 'connect' selalu menjadi mangsa apabila disebut 'korek' dan 'konek' sedangkan yang TEPAT adalah 'kerekt' dan 'kennekt' (ejaan ditaip berdasarkan sebutan dan bukan mengikut fonetik ya )..


Ok sudah melalut ke mana-mana dah ni..
Maka perlu kembali ke pokok persoalan, ejaan dan penggunaan perkataan..
Saya agak kurang berkira orangnya apabila kesalahan itu hadir semasa bercakap kerana bila kita sudah terbiasa dengan penggunaan atau sebutannya, agak sukar untuk kita betulkan walaupun salah disisi undang-undang bahasanya..



Kerana saya faham pada spoken and written rules, spoken mistakes would be exempted, bak kata datuk saya..hehehe..



Tapi bila kejadian itu berlaku dalam penulisan formal / akademik, saya boleh bertukar menjadi 'Hulk', lebih-lebih mereka yang bergelar pelajar sekolah menengah atau bakal graduan atau pun para graduan lebih-lebih lagi insan bergelar pendidik..
Saya kata pendidik maka, sesiapa sahaja yang mengajar manusia bergelar insan adalah pendidik..saya juga seorang pendidik..



Bayangkan apabila seorang guru menyebut sweating sebagai sweeting dan kemudian dia dibetulkan oleh pelajarnya tetapi dia masih tetap berpegang teguh kepada ajaran songsang itu...malukan? Bukan salah ditegur pelajar tapi salah apabila guru itu tidak ada inisiatif untuk menyemak semula ilmu beliau..!


Di era globalisasi ini, dunia dihujung jari bak kata nenek saya maka, saya tidak nampak di mana alasan untuk guru tersebut untuk terus menegakkan pengetahuan songsang yang dia ada..


Saya faham jika dia malu untuk bertanya rakan sekerja tetapi apalah salah kiranya merujuk kamus? Ohh...bukan semua orang boleh membaca simbol fonetik Miss CT..
Ok saya terima alasan tersebut, tapi saya pasti dia boleh melayari internet hanya perlu ke mana-mana laman yang sesuai seperti www.howjsay.com, taipkan perkataan tersebut dan dengar dengan teliti..susahkah???



Sebagai seorang pendidik, kita perlu tahu apa yang kita mahu ajar..kandungan atau ilmu yang tepat perlu dipastikan sebelum disampaikan kepada murid-murid..


Kenapa??


Bagi pendidik yang mengajar insan bergelar pelajar di taska atau sekolah rendah atau sekolah menengah, kita perlu sedar bahawa mereka yang diajar itu mungkin merupakan bakal doktor atau jurutera atau arkitek atau akauntan atau kerani atau guru wai'ma murid itu mungkin hanya ingin menjadi seorang surirumah sepenuh masa seperti saya...hehehe...



Ilmu yang diajar itu akan terus berkembang dari satu generasi ke generasi lain, di situ pentingnya akan ketepatan sesuatu elemen atau komponen itu..



Sebagai seorang bakal graduan atau siswazah, sudah semestinya kita sudah melepasi 6 tahun si sekolah rendah, 5 tahun di sekolah menengah dan 3-5 tahun di universiti sebelum bergraduat tapi kita masih melakukan kesalahan dalam membezakan ejaan perkatan? atau mungkin itu kesalahan ejaan atau typo error bak kata datuk saya??
atau lebih mudah untuk menuding jari kepada pendidik atau mungkin juga sistem pendidikan negara? Mudah bukan?? Tanpa sedar diri sendiri yang memang sangat 'rajin' untuk membaiki kelemahan diri dan juga 'mudah' mengakui tiap kesilapan diri..


My long hair is also a member of raja family..
Apa kaitan rambut kau panjang sehingga menjadi ahli keluarga raja pula??



Pada saya, itu bukan sebab tetapi alasan yang kurang bijak reflek kepada diri seseorang itu..sekali mungkin kesalahan ejaan, dua kali mungkin kesalahan ejaan lagi (pemalas nak semak la tu!) tapi jika semua perenggan begitu, kesalahan ejaan jugakah??



Saya faham bukan mudah mahu hadam undang-undang bahasa, lagi-lagi bahasa asing..
Mereka berlidah keju 'cisdel' tapi kita berlidah belacan atau cencaluk..
tapi itu bukan alasan..begitu banyak kemudahan hari ini, hanya perlu tanya pada diri mahu atau tidak..



Hingga kini, saya masih kelek kekasih hati saya ke sana dan ke sini walau ke bilik atau dewan 'training' di mana saya ditempatkan...
Mr. Albert kesayangan hamba..ehh, silap taip pula..Mr Oxford Advanced Learner's Dictionary la yang bertakhta di sanubari saya dari seorang mahasiswa hingga bergelar pendidik..



Saya sentiasa mengingatkan para guru yang hadir ke sesi latihan / 'training' saya untuk tidak malu bertanya atau sekurang-kurangnya melakukan semakan sendiri bagi memperbaiki pengetahuan yang ada...



Bagi diri saya, saya masih lagi belajar membaiki pengetahuan berkaitan bahasa ibunda saya iaitu Bahasa Melayu hingga ke saat ini..
masih lagi belajar dan belajar...



Marilah kita sama-sama cermin diri dan perbaiki ilmu pengetahuan yang mana perlu kerana belajar itu sepanjang hayat..
Life is a process of learning, itu kata datuk saya..



Bertemu di ruang yang lain untuk ilmu Bahasa Melayu pula ya..
Ehh..ni kena minta Ck Lah ajar ni..hehehe..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

  1. wah! panjang entry kali ni..
    aku pun selalu salah. my english has worsen since i came here @_@
    (betul ke?betul ke?)
    kalau aku salah betulkan lah :)
    nanti dah jadi doctor kalau cakap english terabur lagi buruk rupa dia..

    ReplyDelete
  2. yup..this is the longest entry of the year, aku rasa..hehehe..
    mau tak panjang bila seluruh tenaga & emosi tercampak ke sini Mah..
    kegeraman yang amat sebenarnya..bila dibetulkan, tak mahu terima..adeiss..

    p/s: sama2 la kita saling tegur-menegur ye.. ^_^

    ReplyDelete