Container Icon

Sesungguhnya, Dia tidak pernah zalim...

Selepas dua minggu cik gembira dan encek rajin melarikan diri dan saya telah menerima kehadiran mr. lazy dan mrs. hatred sehingga mencapai tahap emosional yang klimaks....


Di samping rasa keyakinan yang kian luntur hingga hampir mencecah paras 'zero'.. hampir saban hari, nafsu sibuk mencari alasan untuk tidak meneruskan perjuangan di medan perang ini...



Sehinggalah tibanya saat masyarakat Tionghua mahu merayakan Tahun Baru mereka,
jadi saya yang separa cina dan jawa ini turut menumpang bahagia..
Subuh2 sepi'ei dengan ditemani seorang teman lama, kami bertolak balik ke kampung tercinta... perjalan sejauh lebih 600km itu saya lalui dengan seribu satu macam gelora di jiwa sehingga menyebabkan kami hanya berhenti rehat sekali saja...

Tiga hari bersama yang tercinta mendatangkan 1000 ketenangan pada jiwa ini..
Mendakap erat tubuh bonda, mengucup pipinya, bermanja-manja di pehanya sehinggakan mendatangkan kembali semua rasa yang pergi..



Sebelum pulang, saya kucup tangan kedua-dua cinta hati saya, memohon segala kemaafan atas segala keterlanjuran kata dan sikap serta memohon keberkatan dan restu mereka terhadap bidang tugas yang saya ceburi sekarang ini..
Dengan seribu kepayahan saya menjelaskan segalanya semula dam meraih simpati mereka untuk meletakkan sedikit keyakinan dan dalam masa yang sama memberi saya peluang untuk menimba pengalaman dalam bidang yang diceburi...saya yakin dengan adanya restu dari mereka, jalan hidup saya akan menjadi mudah dan berkat...



Dan hari ini, saya bersyukur ke hadratNya kerana telah menemukan semula cik gembira dan encek rajin dengan diri kerdil ini...
Alhamdulillah..saya telah pergi bekerja dengan hati yang lapang dan tenang serta perasaan yang sukar dimengertikan...
Dan di kala terik matahari memanah 'periuk nasi' saya telah dikejutkan dengan berita bahawa saya akan menjalankan sesi pertama untuk mengendalikan 'teachers' training' di tanah kelahiran tercinta saya, Johor pada awal Mac depan..
Sebelum itu, saya perlu menghabiskan sesi 'microteaching' yang ada...
Ya ALLAH..sesungguhnya hanya Dia maha mengetahui bagaimana perasaan ku ketika itu..
gembira, risau yang sentiasa mendebarkan jiwa ini...



Malam ini sama seperti malam-malam sebelumnya,
saya akan menelefon cinta hati saya untuk mengkhabarkan berita ini dan yang penting sekali mendapatkan doa darinya...
Doa bonda umpama pedang yang tajam dalam setiap perjuangan zuriatnya..!!
INgin saya kongsikan kata-kata ini


"....apabila tertutup sudah mata seorang ibu, maka hilanglah satu keberkatan si anak di sisi Allah. Doa ibu, tidak lagi mengiringinya.....Tuhan, panjangkan umur bondaku supaya aku sentiasa mendapatkan keberkatanMU..."
Amin.



Kata-kata di atas yang saya ambil dari blog kesukaan saya; www.xiiinam751.blogspot.com, blog yang begitu membina jiwa lewat entri-entri pemiliknya Ck Lah.. maaf Ck Lah, izinkan saya meminjam kata-kata tersebut..
Kata-kata tersebut turut dipaparkan di akhir rancangan Cerekarama; 'Rasa Batinku' (kalau tidak silap saya)...



Keberkatan, kesenangan hidup seorang anak banyak bergantung kepada kekutan doa dan restu dari ayah ibu terutamanya...
Jadi sama-samalah kita menjalankan tugas sebagai seorang anak dengan sebaik mungkin..
buruk atau baiknya mereka, mereka tetap induk kita..tanpa mereka, tiada lah kita di bumi yang fana ini..
Sayangi ibuayah kita selagi mereka dan diri kita masih bernafas di pentasNya ini..
Jika ditakdirkan mereka pergi dulu sebelim kita, iringilah mereka dengan doa dan amalan-amalan baik buat bekalan mereka di sana...
KepadaMu ya Rabbi, aku memohon semoga perjalanan hidup ini sentiasa dipayungi rahmat dan keberkatanMu dengan di iringi doa dari kedua orang tuaku....
Ameen....



Tangan di atas lebih baik dari tangan di bawah..Mencari cintaNya yg hakiki!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

  1. Ambil yang elok tak apa....
    Jangan kau ambil waktu ckLah sedang merapu, sudah...



    Terima kasih kerana membaca coretan ckLah...


    'Dunia Batinku' (Jinggo)

    ReplyDelete
  2. hehehehe...
    baik cikgu..

    ye Dunia Batinku..sesungguhnya saya mmg suka menukar2 nama sesuatu tajuk 2..huhu..

    terima kasih kerana Ck Lah jg sudi membaca coretan saya..

    ReplyDelete